Lycka

Ungefär för ett år sen satt jag på min studierektors kontor.
Anledningen var att jag hade hoppat över skolan i ca 2 veckor.
"Men du har bra närvaro på ensembel-lektionerna", sa hon.
"Är du riktigt lycklig då, när du spelar bas?"
"Jag vet inte" svarade jag. Lycklig lät som ett grovt ord i det sammanhanget.
Hon var tyst ett par sekunder.
"Det här med musik kanske inte är det som gör dig lycklig?"
"Lycklig, vet jag inte, men jag tycker det är kul".
"Men har du aldrig hållit på med något som du tycker är så kul, att plötsligt har det gått flera timmar även fast det känns som det bara har gått ett par minuter?"
"Näej".
"Du kanske helt enkelt inte har kommit på vad som gör dig lycklig?"
Jag hade inget svar på det.
Även fast det låter tragiskt.

Nu, ett år senare, skulle jag antagligen inte ha någe vettigt svar på det heller.
Jag tycker om att laga mat.
Ibland.
Jag tycker om att sitta framför min studio och komponera egen musik.
Men jag ger fort upp, för inget låter bra, gitarren är inte stämd och sladdarna glappar.
Jag tycker om att mysa i soffan med Sarah framför en bra film.
Men det kan man inte göra för all framtid.
Jag har aldrig tyckt om någon sport.
Provade att gå på gym ett tag, men snart kändes det bara som ett krav,
det var dyrt och jobbigt och ostimulerande.
Jag har svårt att umgås med människor.
Jag skulle kunna tänka mig att jobba med djur, men jag är allergisk.
Jag skulle vilja resa. Men samtidigt, jag blir så stressad när jag tänker på pengar som kommer ta slut, tider som ska passas och liknande.
Förut red jag, men efter åtta år blev allt så tävlingsinriktat, dessutom blev hästarna för små för mig, och så är jag ju faktiskt allergisk.
Jag har aldrig direkt tyckt om något jobb jag har haft.

Sarah tycker om fotboll och poker.
I flera timmar funkar det visst att spela/titta på.
Utan att hon blir trött på det, ger upp eller någe liknande, som jag skulle göra.

Jag tror jag ska ha ett litet projekt,
som går ut på att jag ska prova så mycket som möjligt.
Allt mellan himmel och jord,
tills jag har hittat det som gör mig lycklig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Test